You are not logged in.

#26 2011-01-17 11:56:05

Nepherte
Member
From: Singapore
Registered: 2008-09-09
Posts: 427
Website

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

Ik kom normaal gezien ook.

Offline

#27 2011-01-17 12:28:25

litemotiv
Forum Fellow
Registered: 2008-08-01
Posts: 5,026

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

.:B:. wrote:

Kut sad

Dat zeggen jullie Belgen toch niet?? Zo'n Hollands woord, jullie nemen al het slechte van ons over..


ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Offline

#28 2011-01-17 12:53:27

.:B:.
Forum Fellow
Registered: 2006-11-26
Posts: 5,819
Website

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

Ik hang teveel op tweakers.net rond smile.


Got Leenucks? :: Arch: Power in simplicity :: Get Counted! Registered Linux User #392717 :: Blog thingy

Offline

#29 2011-01-17 14:25:55

pablokal
Member
From: Nijmegen, Holland
Registered: 2010-03-07
Posts: 96
Website

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

Bedankt HM voor een inhoudelijke vraag voor waarom ik met mijn blog begonnen ben.

Verder ontgaat mij de toegevoegde waarde om een Nederlandstalige Arch thread en blog te beginnen....Je maakt mij niet wijs dat er volksstammen Nederlanders en Vlamingen zijn die nog niet tot Arch of een derivaat daarvan zijn bekeerd omdat Engels een onoverkomelijk obstakel is.

Ik lees  regelmatig een overzicht van Nederlandstalige linux blogs (www.linuxweblogs.nl) en kom daarin zelden of nooit wat over Arch tegen. Dat vind ik jammer.
Ik heb nu eenmaal de rare neiging om al het goede, dat ik tegenkom met mijn medemensen te willen delen.
Je loopt wel risico dat je hufterig volk binnenhaalt (zie de veranderende Nederlandse volksaard), maar ik hoop toch ook dat meer mensen van goede wil Arch weten te vinden en haar gemeenschap versterken.

Ik heb niks tegen het Engels en je hebt volledig gelijk dat Engels zo veel mogelijk de voertaal van een internationale Arch gemeenschap moet blijven, ook van de Nederlanders die daar op opereren.
Ik heb trouwens ook een Engelstalige werkblog, waarin ik regelmatig mijn problemen met en oplossingen rond  Arch beschrijf: http://stillstup.blogspot.com/
Als ik echter wat  wil toevoegen aan de Nederlandstalige blogcirkel www.linuxweblogs.nl moet je dat natuurlijk wel in het Nederlands doen.
Mijn blog is niks meer als "he, kijk hier eens naar" voor de ietwat meer ervaren Nederlandstalige linux gebruiker. Ik hoop dat dit duidelijk is.

Ik zou het trouwens wel waarderen als mensen zich een beetje aan het onderwerp hielden.
Dat is een goed gebruik op dit forum.

Last edited by pablokal (2011-01-17 14:33:47)


GNu/Linux: Nu nog schoner: http://linuxnogschoner.blogspot.com/

Offline

#30 2011-01-17 20:52:34

HM
Member
Registered: 2007-11-18
Posts: 34

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

Hi Pablo,

'Cool man' , heb je blogs even bekeken. Leuke sites en prima dat je je 'tech evaringen' ook in het Engels 'blogt' (dat is weer niet zo'n interessant scrabble woord smile ). Wil absoluut geen taal purist of een taal politie propageren. Kan me helemaal voorstellen dat het af en toe lekker is om in je 'moers' taal over je ervaringen te schrijven en ik zie op je blogs dat je dat leuk doet. Wat dat betreft kan ik nog wel een voorbeeld aan je nemen. Bij mij is het vooralsnog meer 'down' - dan 'uploaden'. Ik bedoel dat ik meer info van de community ophaal dan dat ik info lever. Maar misschien komt daar wel een keer verandering in. Ik gebruik nogal regelmatig GIS applicaties en ik merk dat er niet zoveel 'Archers' zijn die veel 'GISsen'. Misschien een niche? Maar oke da's weer een ander onderwerp en je merkt terecht op dat het goed gebruik om bij het onderwerp te blijven. Maar ja, moeilijk en wat te doen als zelfs de Forum Moderator de thread gebruikt om afspraken te maken? (daar is IRC nou weer uitstekend geschikt voor).
Dat de volksaard in Nederland rap verandert ontgaat me zelfs hier in Mali niet. Jammer want Nederland had internationaal een reputatie om trots op te zijn: tolerant en een OS inspanning die meer dan een steen in de vijver was. Dat wordt nu allemaal heel 'rapido' afgebroken. sad

Succes met je sites en blogs, zal ze blijven volgen


"Munyal deefan hayre"  - patience can cook a stone; Fulfulde proverbe (...and finally a xmonad.hs running smile )

Offline

#31 2011-04-28 14:00:34

Varg
Member
From: Belgium
Registered: 2010-07-07
Posts: 272

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

Dieter@be wrote:

.:B:. waar woont ge?  Ik in Laarne, bij Gent.
komt ge naar Fosdem? we moeten es afspreken he. zie anders arch-events voor fosdem.

Even off topic maar in Laarne ? Dat kan je niet menen tongue Nooit gedacht dat ik op dit forum een dorpsgenoot zou tegenkomen.

Offline

#32 2011-04-28 15:07:19

stefanwilkens
Member
From: Enschede, the Netherlands
Registered: 2008-12-10
Posts: 624

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

fritenbakkers invasie!

Wat betreft nederlandstalige documentatie / blogrolls met betrekking tot arch / linux in het algemeen... Wij zijn als nederlandstaligen vrij bedreven in de grote talen der wereld; vrijwel iedere nederlander is in staat kaas te maken van een engels document. Daarbij is een groot deel van de bevolking ook in staat zich in het engels verstaanbaar te maken. Hoewel er iets te zeggen valt voor het wegvallen van een zekere nuance bij het "vertalen" van nederlandstalige bedoelingen in engelse posts vraag ik mij sterk af of dit een barriere vormt.

Enige tijd geleden hebben whordijk en ik de beginner's guide vertaald naar het Nederlands, echter is inmiddels wel duidelijk dat dit een vruchteloos gebeuren is geweest; de nederlandse computergebruiker die met linux speelt is in de regel immers redelijk bedreven in de Engelse taal. (hij / zij zal wel moeten, het overgrote deel van de up-to-date zijnde documentatie is immers engels. Kip-ei-kip-etc)

p.s. wat een drama m.b.t. je post van 10 maart. Package signing is een begrijpelijk struikelblok, maar om de mods nu van onheus gedrag te beschuldigen. Ik vind het jammer te zien dat men vaak persoonlijke blogs benut om zijn danwel haar gal te spuien. Het voegt niets informatiefs toe en voelt aan als RTL boulevard tussen 2 afleveringen van mythbusters wink


Arch i686 on Phenom X4 | GTX760

Offline

#33 2011-05-27 09:32:42

pablokal
Member
From: Nijmegen, Holland
Registered: 2010-03-07
Posts: 96
Website

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

Ik vind het jammer te zien dat men vaak persoonlijke blogs benut om zijn danwel haar gal te spuien.

Na een waarschuwing van de mods van dit forum omdat ik erbij bleef dat ik het niet redelijk vond dat de discussie rond package signing werd geweerd, voel ik mij niet vrij meer om mij hier te uiten.
Welke andere weg staat je dan open om je zorgen te uiten?
Of moet je dan van je hart een moordkuil maken?
Ik heb trouwens een bijdrage proberen te leveren aan de openheid van de Archforums: http://bbs.archbang.org/viewtopic.php?id=458
Ook dit kon ik niet kwijt op dit forum.

Je zegt dat het niets informatiefs toevoegt: omdat Arch niet duidelijk melding maakt van het probleem ( bijvoorbeeld  in de beginnersguide) kwam ik pas achter deze kwestie nadat het door iemand op het forum werd besproken; korte tijd later, na een dag of zo  was deze post weggegooid.  Ik vind dat als ik mijn enthousiasme over iets als Arch probeer te delen in een blog, dat ik dan wel het hele verhaal moet vertellen.
Ik walg van roddel en RTL boulevard en ik beschouw het als karaktermoord daarmee op een lijn te worden gesteld.


GNu/Linux: Nu nog schoner: http://linuxnogschoner.blogspot.com/

Offline

#34 2011-05-27 10:54:50

litemotiv
Forum Fellow
Registered: 2008-08-01
Posts: 5,026

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

Veel mensen verwarren open source met democratie, dat zie je bijvoorbeeld ook terug in de huidige serie topics over Gnome3. In realiteit zijn open source projecten hierarchisch/technocratisch/meritocratisch van structuur, en dat is ook nodig want anders wordt het snel chaos of anarchie, en dan krijgt niemand meer iets voor elkaar. Daarmee is dus niet gezegd dat op- of aanmerkingen over het beleid in een open source project niet terecht (kunnen) zijn, maar uiteindelijk bepaal je als gebruiker niet wat er in algemene zin gebeurt. Ik kan me voorstellen dat de schijn van democratie in een (veel) kleiner project als ArchBang duidelijker aanwezig is, maar dat heeft alles te maken met het aantal mensen dat betrokken is bij de besluitvorming en hoeveel tijd en energie zij beschikbaar hebben om te anticiperen op behoeften van individuele gebruikers.

Het Arch forum en de Arch ontwikkeling zijn daarbij twee losse entiteiten; de meeste developers komen niet of nauwelijks op de forums, en gebruiken deze niet om hun inhoudelijke beleid op te baseren of te verdedigen. De taak van de moderators is om ervoor te zorgen dat de forums primair zo adequaat mogelijk functioneren in de praktische ondersteuning van gebruikers;

- Er moet een balans gevonden worden tussen het overzichtelijk houden van de forums en het aanbieden van informatie (niet teveel redundante topics);
- met inachtneming van de gedefinieerde kernwaarden  ("Arch Linux targets and accommodates competent GNU/Linux users by giving them complete control and responsibility over the system.");
- en daarin het faciliteren van verschillende soorten gebruikers (beginners/gevorderden).

Dit is een tijdrovende onderneming, en ja het is en blijft mensenwerk. Het werkt echter voor iedereen stagnarend als individuele gebruikers keer op keer hun 'recht' proberen op te eisen over dezelfde kwesties, en daar loop je gewoon tegen het feit aan dat Arch géén democratie is. Wanneer moderators of developers besluiten dat een bepaalde discussie niet complementerend is aan het doel van de forums, of geen inhoudelijke bijdrage levert aan de feitelijke ontwikkeling van Arch, dan hebben zij nu eenmaal het recht om zo'n discussie te stoppen. Soms is dat misschien vervelend, maar zo werkt het, en de mensen die zo'n beslissing nemen doen dat met de beste intenties en in het belang van de distributie.

Het instellen van "people's courts" of andere inquisitoire raamwerken geeft geen enkele garantie dat de uiteindelijke beslissingen subjectief eerlijker zullen zijn, maar het geeft wel de garantie dat veel mensen gedwongen worden om een deel van de schaarse tijd die ze aan Arch kunnen besteden, bezig te zijn met democratische politiek en sociale verantwoording, en daar hebben de meesten nu eenmaal geen tijd voor en geen zin in. Dat zou rechtstreeks ten koste gaan van de tijd die ze inhoudelijk aan Arch kunnen besteden. Ik verwacht niet dat je veel succesvolle open source projecten gaat vinden waar dat anders werkt, het 'businessmodel' is er nu eenmaal primair op gericht om zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen in de beperkte vrije tijd die mensen hebben, op een manier dat ze er ook nog enigszins plezier aan beleven.


ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Offline

#35 2011-05-27 23:02:48

pablokal
Member
From: Nijmegen, Holland
Registered: 2010-03-07
Posts: 96
Website

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

Bedankt, Litemotiv voor je uitvoerige reactie.
Ik vind het een duidelijk verhaal , dat met goede argumenten een bepaalde lijn verdedigt.
Ik kan die keuzes ook wel tot zekere hoogte respecteren.
Je gaat echter op bepaalde aspecten niet in:
De verantwoordelijkheid anderen, met name nieuwkomers open te informeren over je zwakheden: Dat het heel goed mogelijk is Arch te installeren zonder achter het probleem van package signing te komen. Dat is een misstand die direct opgeheven zou kunnen worden.

Dat het forum een open plek zou moeten zijn, waar op de zwaarte van zulk een problematiek door diverse mensen op een vrije manier zou moeten kunnen worden gewogen en bediscussieerd.  Ik begrijp eigenlijk pas uit jouw verhaal dat sommige mensen de kritiek als veroordeling, als een proces met veroordeling ervaren; zo heb ik zelf nooit over gedacht.  De reactie kwam bij  mij meer zo over als:" wat zeur je nou over een bagatel."
De grootheid om kritiek te aanvaarden als in wezen juist, maar niet direct oplosbaar; om de eigen feilbaarheid of zelfs onvermogen als mens te bekennen maakt je niet klein, maar groot.  Wat mij opstandig maakt is de macho stoerheid van: niks aan de hand, het waait wel over.

Sfeer op het forum: Dat er meer begrip zou kunnen zijn voor mensen, die zich soms ook door de taalbarriere ongelukkig uitdrukken of  in hun emoties hun post te sterk aanzetten.

Bij macht en verantwoordelijkheid horen openheid, begrip en mededogen.  Zelfkritiek wordt tegenwoordig door elke organisatie van belang  (commercieel of niet) georganiseerd (denk aan klantenservice, ombudsmensen, kwaliteit bewakende commissies, personeelstrainingen); dat heeft niet met democratie te maken, maar met zelfreinigend vermogen.  Er is juist in succesvolle organisaties het besef dat het lerend vermogen van een club een van zijn belangrijkste vormen van kapitaal is.


GNu/Linux: Nu nog schoner: http://linuxnogschoner.blogspot.com/

Offline

#36 2011-05-28 07:46:02

litemotiv
Forum Fellow
Registered: 2008-08-01
Posts: 5,026

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

pablokal, ik ben het in essentie met je eens. Ik denk dat een deel van de verwarring ontstaat over wat het forum precies is; veel mensen denken dat het forum een soort tweede kamer voor de ontwikkeling van Arch is, en dat is niet het geval. De developers van Arch bepalen wat er gebeurt, wanneer, en op welke manier. Forum admins en moderators hebben geen invloed op de ontwikkeling van Arch, en zijn er primair om het forum een effectief medium te maken (en houden) voor de praktische ondersteuning van gebruikers.

Wanneer de ontwikkelaars beslissen dat zij een bepaald onderwerp of discussie niet belangrijk genoeg vinden om direct actie voor te ondernemen, dan delen zij dit soms beknopt, of in de ogen van sommigen onvriendelijk mee. Daar kunnen wij als forum staff weinig aan doen, behalve gebruikers net zo goed het recht geven om daar een klacht over in te dienen: een ontwikkelaar die op het forum over de schreef gaat wordt evengoed aangesproken, of in het meest extreme geval de toegang ontzegd.

pablokal wrote:

De verantwoordelijkheid anderen, met name nieuwkomers open te informeren over je zwakheden: Dat het heel goed mogelijk is Arch te installeren zonder achter het probleem van package signing te komen. Dat is een misstand die direct opgeheven zou kunnen worden.

De developers zien package signing dus niet als een acuut probleem, en hebben dat ook aangegeven. Het forum is daarnaast dus ook geen officiële spreekbuis voor de Arch ontwikkelaars. Ik begrijp heel goed dat anderen dit wél als een probleem ervaren, maar dat is dus een subjectieve kwestie waar eindeloos over gediscussieerd kan worden.

pablokal wrote:

Dat het forum een open plek zou moeten zijn, waar op de zwaarte van zulk een problematiek door diverse mensen op een vrije manier zou moeten kunnen worden gewogen en bediscussieerd.

Dat is een verschil van interpretatie, het uitgangspunt is dus om zo min mogelijk politieke discussies op het forum te laten plaatsvinden, en deze in ieder geval te stoppen wanneer een negatieve tendens ontstaat die eerder opruiend dan opbouwend is. Een digitaal Tahrir plein op het Arch forum is naar mijn mening niemand bij gebaat. Hier geldt ook; er is geen ombudsman voor de ontwikkeling van Arch, en als de developers die niet aanstellen is er vooralsnog niets aan te doen, bezijdens ervoor kiezen Arch niet te gebruiken.

pablokal wrote:

Ik begrijp eigenlijk pas uit jouw verhaal dat sommige mensen de kritiek als veroordeling, als een proces met veroordeling ervaren; zo heb ik zelf nooit over gedacht.  De reactie kwam bij  mij meer zo over als:" wat zeur je nou over een bagatel."
De grootheid om kritiek te aanvaarden als in wezen juist, maar niet direct oplosbaar; om de eigen feilbaarheid of zelfs onvermogen als mens te bekennen maakt je niet klein, maar groot.  Wat mij opstandig maakt is de macho stoerheid van: niks aan de hand, het waait wel over.

Ik denk dat het geen macho stoerheid is maar zelfbescherming, ik denk dat je ook een beetje onderschat hoeveel (vrije) tijd ontwikkelaars besteden aan het op de rit houden van Arch. Wees ervan overtuigd dat alle kwesties die te maken hebben met de veiligheid van Arch echt wel door de ontwikkelaars besproken worden, en naar gelang hun eigen priorisering worden aangepakt. Ze zijn echter niet verplicht om er publieke discussies over aan te gaan of er verantwoording over af te leggen, en dat is ook niet bottom-up te forceren. De enige verandering in deze cultuur is van bovenaf mogelijk, als zij er zelf de noodzaak of meerwaarde van inzien. In dat opzicht is een project als Arch in technische zin meer een dictatuur dan een democratie.

Of zoals ik het ook naar de andere moderators heb geformuleerd: "To understand how pablokal reasons, you have to understand how the Dutch poldermodel works. We have a long history of negotiation and trade, and people here strongly believe they have a fundamental right to debate and bargain anything with everyone, regardless of class or standing. This is a typical trait that is often times (rightfully) ridiculed in other countries, but it's an inherent part of our national identity."

Ik snap waar je vandaan komt en dat je met de beste intenties Arch in een grotere context probeert te verbeteren. Maar de politiek in Arch werkt soms anders dan we thuis gewend zijn.

pablokal wrote:

Sfeer op het forum: Dat er meer begrip zou kunnen zijn voor mensen, die zich soms ook door de taalbarriere ongelukkig uitdrukken of  in hun emoties hun post te sterk aanzetten.

Dat ben ik zeker met je eens, en dat is ook een van de speerpunten die door de moderatie-groep is overgenomen. De controverse over onderwerpen als package signing viel ongelukkig samen met een wisseling van nagenoeg de gehele moderator-groep, en de keuze om in eerste instantie te kiezen voor consolidatie is in niet alle gevallen goed uitgepakt. Ik heb zelf het gevoel dat dit de laatste tijd alweer een stuk genuanceerder en gebalanceerder is ingericht.

pablokal wrote:

Bij macht en verantwoordelijkheid horen openheid, begrip en mededogen.  Zelfkritiek wordt tegenwoordig door elke organisatie van belang  (commercieel of niet) georganiseerd (denk aan klantenservice, ombudsmensen, kwaliteit bewakende commissies, personeelstrainingen); dat heeft niet met democratie te maken, maar met zelfreinigend vermogen.  Er is juist in succesvolle organisaties het besef dat het lerend vermogen van een club een van zijn belangrijkste vormen van kapitaal is.

Ook daar ben ik het mee eens. Je moet alleen wel het 'barking up the wrong tree' fenomeen proberen te voorkomen. Op dit moment zijn de mailinglists de enige officiële kanalen om discussies met de ontwikkelaars te voeren. Aftastende, constructieve discussies over kwesties worden op het forum toegestaan, maar bepaald is dat deze geen persoonlijke zeepdoos dienen te worden voor het uiten van persoonlijke grieven. Met name omdat het uitblijven van daadwerkelijke actie sommige gebruikers eerder drijft naar het innemen van extremere standpunten; word je niet gehoord, dan ga je harder praten.

Een laatste Hollandse analogie: als ik het niet eens ben met bepaalde handelingen van ons huidige kabinet, dan kan ik ervoor kiezen op het Museumplein daar een discussie met mensen over te voeren. Dat garandeert niet dat er een politicus langskomt om naar mijn verhaal te luisteren, of dat er iets aan gedaan wordt. Als ik vervolgens meer opruiende taal ga bezigen om de aandacht te krijgen, of anderszins probeer een rally te creëren, is de kans groot dat de politie uiteindelijk mijn betoog een halt toeroept. Niet vanuit een of andere fascistoïde overtuiging, maar omdat ze nu eenmaal aangesteld zijn om de publieke orde te handhaven.


ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Offline

#37 2011-05-30 22:27:02

pablokal
Member
From: Nijmegen, Holland
Registered: 2010-03-07
Posts: 96
Website

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

Bedankt voor je duidelijke reactie, Litemotiv, en bedankt ook voor je poging om mijn optreden verklaarbaar te maken naar anderen.
Ik moet wel concluderen, dat ik in het verkeerde ecosysteem ben beland.
Zoals je uit mijn andere blog (http://linuxnogschoner.blogspot.com/) kunt concluderen ben ik iemand die probeert vanuit een coherente visie om juist keuzes rond het hele computergebeuren en ook de richting waar GNU/Linux heengaat op een politieke manier te interpreteren.  Daarbij  past voor mij ook een bepaalde visie op je community en de rol die zij kan spelen.

Projecten mogen wat mij betreft best op het gilde systeem gebaseerd zijn (de meester zet de weg uit) maar het concept van de benevolent dictator staat wel erg ver van me af.
Ik denk dat ik het wat sociale opzet betreft toch meer in de Debian richting moet zoeken.
Ik vind het wel jammer, want Arch heeft als OS verdomd goede kanten.
Ik vind het grote winstpunt van deze uitwisseling dat het in ieder geval duidelijk is dat we elkaar niet proberen te jennen of te saboteren.
Het is blijkbaar soms moeilijk -zoals voor mij in dit geval-  om je in zo'n houding die zo ver van je staat, te verplaatsen, het te snappen  en die ook als een gegeven te accepteren.


GNu/Linux: Nu nog schoner: http://linuxnogschoner.blogspot.com/

Offline

#38 2011-09-06 08:30:59

dr_te_z
Member
From: Zoetermeer, the Netherlands
Registered: 2006-12-06
Posts: 154

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

pablokal wrote:

Ik lees  regelmatig een overzicht van Nederlandstalige linux blogs (www.linuxweblogs.nl) en kom daarin zelden of nooit wat over Arch tegen. Dat vind ik jammer.

Tadaa: http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=31914
... of wou je echt alleen maar blogs ...

Last edited by dr_te_z (2011-09-06 08:32:17)


Somewhere between "too small" and "too large" lies the size that is just right.
- Scott Hayes

Offline

#39 2011-09-16 18:59:46

gregor
Member
From: /planet/tmpfs
Registered: 2011-06-20
Posts: 175

Re: New Dutch Nederlands Blog on Archbang, Arch and Openbox

me = happy

Offline

Board footer

Powered by FluxBB