You are not logged in.

#76 2009-03-14 20:38:22

Tuff
Member
Registered: 2009-03-14
Posts: 3

Re: Suomi/Finnish

Outoa, mulla pysyy tuosta huolimatta asettelu ilmeisesti jenkkinappiksena, eli ilmeisesti jokin paketti puuttuu, taikka jokin pieni taikasana on antamatta

Offline

#77 2009-03-15 09:16:58

Shodan
Member
From: Finland
Registered: 2008-08-25
Posts: 30

Re: Suomi/Finnish

rc.confin keymap on vain konsolia varten.

Komennolla

setxkbmap fi

saat skandit toimimaan X:ssä.

Sitä voi myös pistä xorg.confiin:

Section "InputDevice"
    Identifier      "Keyboard0"
    Driver          "keyboard"
    Option          "XkbLayout" "fi"
EndSection

Offline

#78 2009-03-15 15:47:41

alfagamma81
Member
From: Finland
Registered: 2009-02-25
Posts: 22

Re: Suomi/Finnish

Tuff wrote:

Outoa, mulla pysyy tuosta huolimatta asettelu ilmeisesti jenkkinappiksena, eli ilmeisesti jokin paketti puuttuu, taikka jokin pieni taikasana on antamatta

Kuten Shodan mainitsi, rc.confin keymap on konsolille. Gnomessa keymapin vaihtaminen onnistuu ihan graafisen liittymän kauttakin, en tiedä mutta olettaisin että fluxista löytyy myös.. Viisaammat korjatkaa.

Offline

#79 2009-03-15 17:21:19

Tuff
Member
Registered: 2009-03-14
Posts: 3

Re: Suomi/Finnish

alfagamma81 wrote:
Tuff wrote:

Outoa, mulla pysyy tuosta huolimatta asettelu ilmeisesti jenkkinappiksena, eli ilmeisesti jokin paketti puuttuu, taikka jokin pieni taikasana on antamatta

Kuten Shodan mainitsi, rc.confin keymap on konsolille. Gnomessa keymapin vaihtaminen onnistuu ihan graafisen liittymän kauttakin, en tiedä mutta olettaisin että fluxista löytyy myös.. Viisaammat korjatkaa.

Siinähän se ongelma onkin, kun fluxbox on niin minimaaliseksi tehty, ettei siinä (tietääkseni) ole vastaavaa. setxkbmap fi toimii, osittain. Osassa ohjelmista se vaihtaa kiltisti suomalaiseksi, mutta esimerkiksi aMsn ei näytä ääkkösiä, vaikka muuten vaihtaakin asettelun suomalaiseksi. Syystä tai toisesta xorg.confiin asetettu rivi ei tuota minkäänlaista tulosta. Yritin myös vilkuilla Gentoon dokumentaation puolelta asiasta, mutta muuteltavat tiedostot ovat ilmeisesti aivan eri tiedostoja sillä puolella.

Offline

#80 2009-04-01 11:50:31

miodi
Member
From: Finland
Registered: 2009-04-01
Posts: 2

Re: Suomi/Finnish

Heipä hei kaikki! smile

Itse olen päätynyt Archiin tälläistä tietä pitkin: WinXP->Kubuntu->WinXP->Fedora 8->Arch
Noin vähän alle vuoden on tullut GNU/Linuxia käytettyä ja täytyy sanoa että Arch on
erittäin mukava distro. Jossain vaiheessa ehkä voisi siirtyä käyttämään Debiania
testing tai unstable puolella, mutta saa nyt nähdä.

Ainiin, satun oleskemaan Hyvinkäällä päin.

Last edited by miodi (2009-05-03 20:39:06)

Offline

#81 2009-04-01 19:37:30

sm4tik
Member
From: Finland, Jyväskylä
Registered: 2006-11-05
Posts: 248
Website

Re: Suomi/Finnish

Tuff wrote:
alfagamma81 wrote:
Tuff wrote:

Outoa, mulla pysyy tuosta huolimatta asettelu ilmeisesti jenkkinappiksena, eli ilmeisesti jokin paketti puuttuu, taikka jokin pieni taikasana on antamatta

Kuten Shodan mainitsi, rc.confin keymap on konsolille. Gnomessa keymapin vaihtaminen onnistuu ihan graafisen liittymän kauttakin, en tiedä mutta olettaisin että fluxista löytyy myös.. Viisaammat korjatkaa.

Siinähän se ongelma onkin, kun fluxbox on niin minimaaliseksi tehty, ettei siinä (tietääkseni) ole vastaavaa. setxkbmap fi toimii, osittain. Osassa ohjelmista se vaihtaa kiltisti suomalaiseksi, mutta esimerkiksi aMsn ei näytä ääkkösiä, vaikka muuten vaihtaakin asettelun suomalaiseksi. Syystä tai toisesta xorg.confiin asetettu rivi ei tuota minkäänlaista tulosta. Yritin myös vilkuilla Gentoon dokumentaation puolelta asiasta, mutta muuteltavat tiedostot ovat ilmeisesti aivan eri tiedostoja sillä puolella.

Sama homma oli mullakin niitten ohjelmien kanssa jotka laukaisin automaattisesti X:n kanssa, mutta tuorein xorg (1.6 [testing] reposta) on toiminut moitteettomasti.

Offline

#82 2009-05-11 09:38:03

paavo
Member
Registered: 2009-05-11
Posts: 9

Re: Suomi/Finnish

Moi, taas yksi suomalainen arch-käyttäjä tulee ulos kaapista.

Aloitin linuxin käytön vissiin 2005 Ubuntulla jota käytin parisen vuotta. Välillä tuli kokeiltua joitakin muita distroja, kuten puoli vuotta fedoraa. 2007 Ubuntu Suomen keskustelupalstalla oli juttua siduxista, jota käytin taas tyytyväisenä pari vuotta.

Aloitin archin käytön hieman yli viikko sitten, kun sain isältäni "uuden" koneen (3ghz prossu ja 1,5 gb muistia, maksoi euron), ja ei sattunut olemaan siduxista tuoretta asennuslevyä. Päätin sitten asentaa archin, jota olin pari viikkoa aiemmin kokeillut siduxin rinnalla ja  todennut toimivaksi, mutta en ollut tuolloin kokenut vielä tarvetta lempata siduxia archin tieltä.

Tähän mennessä kokemukset archin käytöstä ovat lähes pelkästään positiivisia. Erittäin toimiva kokonaisuus.

Olisi kuitenkin kysymys archista johon olisi kiva saada vastaus viisaammilta. Yritin hieman etsiskellä, mutta ainakaan heti ei osunut silmään, eli onko turvallista päivittää arch kun X on käynnissä? Siduxin puolella tästä varoiteltiin ankarasti. Kde päivitys ainakin sujui eilen ihan mallikkaasti.

Offline

#83 2009-05-11 11:37:24

jase
Member
From: Finland
Registered: 2008-01-20
Posts: 25

Re: Suomi/Finnish

paavo wrote:

Olisi kuitenkin kysymys archista johon olisi kiva saada vastaus viisaammilta. Yritin hieman etsiskellä, mutta ainakaan heti ei osunut silmään, eli onko turvallista päivittää arch kun X on käynnissä? Siduxin puolella tästä varoiteltiin ankarasti. Kde päivitys ainakin sujui eilen ihan mallikkaasti.

Joo, ei siinä mitään kamalaa pääse tapahtumaan. Jos esim. koko KDE/Gnome/XFCE päivittyy niin on suositeltavaa käynnistää äksä uudelleen. Hassuja efektejä sillä saa aikaan jos ei käynnistele kaikkea uudestaan, mitään en muista hajoittaneeni. Itse ruukaan bootata kun tulee isompi päivityssetti, sen verta nopea tapahtuma loppupeleissä (näillä vehkeillä).

Offline

#84 2009-05-13 17:14:39

Purch
Member
From: Finland
Registered: 2006-02-23
Posts: 229

Re: Suomi/Finnish

Näyttiksen ajurien päivitys ei onnistu jos X on päällä, mutta muuten ei hätää. Toinen mihin törmänny on että kerneliä päivitettäessä virtualboxin ollessa päällä (eli joku image päällä) kone hirttää kiinni täysin.

Offline

#85 2009-05-13 18:21:53

jase
Member
From: Finland
Registered: 2008-01-20
Posts: 25

Re: Suomi/Finnish

Purch wrote:

Näyttiksen ajurien päivitys ei onnistu jos X on päällä, mutta muuten ei hätää.

Hyvin onnistuu smile Päivitän aina htpc:stä nouveau-git:n ja restarttaan äksän sitten kun parhaiten sopii (moduuleille reload tietty).

BTW. Paukkuu huomenna kuukauden uptime (boottaan aina uuden kernelin tullessa), nvidian binäärit hirttivät lukkoon kerran viikossa vieden alas koko lähiverkon!

Offline

#86 2009-05-15 14:33:11

Purch
Member
From: Finland
Registered: 2006-02-23
Posts: 229

Re: Suomi/Finnish

hmm, pitää testaa, mutta aikasemmin nvidia-ajurit eivät päivittyneet, jos oli xorg tulilla.

Offline

#87 2009-05-17 16:44:51

nawitus
Member
Registered: 2009-05-11
Posts: 112

Re: Suomi/Finnish

Nojoo, GNU/Linux aloittelija tässä myöskin. Ubuntua käytin muutaman vuoden, ja nyt vaihdoin Arch Linuxiin. Archin asentamisen jälkeen ei ole tullut juuri käytettyä Ubuntua, on tämä sen verran mukavampi (= nopeampi).

Offline

#88 2009-06-02 15:14:33

Jyri-poika
Member
Registered: 2008-06-24
Posts: 11

Re: Suomi/Finnish

Tervehdys lajitoverit!

Rekisteröin juuri domainin archlinux.fi, jonne on tarkoitus saada aikaiseksi jonkinlainen suomalainen Arch Linux -käyttäjien tapaamispaikka. Projekti on aivan alkumetreillään joten tekemistä piisaa: sivuille pitäisi kehittää toimiva ulkoasu jne. Vapaaehtoisia siis kaivataan!

Käykääpä kaikki kiinnostuneet rekisteröitymässä foorumille osoitteessa http://archlinux.fi/forum/ niin katsotaan mitä tästä syntyy! smile

- Jyri

P.S. Osoitteeseen mirror.archlinux.fi on tulossa virallinen Arch Linux -peili jota voi käyttää http- ja rsync-protokollilla.

Last edited by Jyri-poika (2009-06-02 15:15:54)

Offline

#89 2009-06-02 16:47:38

jase
Member
From: Finland
Registered: 2008-01-20
Posts: 25

Re: Suomi/Finnish

Jyri-poika wrote:

Tervehdys lajitoverit!

Rekisteröin juuri domainin archlinux.fi, jonne on tarkoitus saada aikaiseksi jonkinlainen suomalainen Arch Linux -käyttäjien tapaamispaikka. Projekti on aivan alkumetreillään joten tekemistä piisaa: sivuille pitäisi kehittää toimiva ulkoasu jne. Vapaaehtoisia siis kaivataan!

Käykääpä kaikki kiinnostuneet rekisteröitymässä foorumille osoitteessa http://archlinux.fi/forum/ niin katsotaan mitä tästä syntyy! smile

- Jyri

P.S. Osoitteeseen mirror.archlinux.fi on tulossa virallinen Arch Linux -peili jota voi käyttää http- ja rsync-protokollilla.

Nähtäväksi jää onko meitä suomalaisia tarpeeksi. Rekisteröidyin ja olen vapaa-aikani puitteissa valmis tuottamaan jotain sisältöäkin. Suomalaisen pacman-peilin paluuta on jo tovi odoteltu \o/

Offline

#90 2009-06-04 20:11:01

rasat
Forum Fellow
From: Finland, working in Romania
Registered: 2002-12-27
Posts: 2,293
Website

Re: Suomi/Finnish

For my information, onko suomessa tehty distro... not a fork but supisuomalainen linux käyttöjärjestelmä?


Markku

Offline

#91 2009-07-27 14:01:35

Calmatory
Member
Registered: 2008-05-25
Posts: 15

Re: Suomi/Finnish

Terrrve vaan Kuopiosta.

Offline

#92 2014-12-04 15:33:29

sininen
Member
Registered: 2014-12-04
Posts: 6

Re: Suomi/Finnish

No moi ihmiset! Terve Egyptistä! En ole suomalainen enkä ole koskaan käynyt Suomessa mutta opiskelin suomea itsekseni.

Offline

#93 2014-12-04 15:55:52

Jyri-poika
Member
Registered: 2008-06-24
Posts: 11

Re: Suomi/Finnish

sininen wrote:

No moi ihmiset! Terve Egyptistä! En ole suomalainen enkä ole koskaan käynyt Suomessa mutta opiskelin suomea itsekseni.

Hahaa, aivan mahtavaa! big_smile

Kerrotko vähän millaisia hommia olet Linuxin parissa tehnyt?

Oletko ollut tekemisissä vertaisvaluutoiden kanssa?

Entä sattuisitko tietämään hyvää egyptiläistä VPS-palveluntarjoajaa? wink

- Jyri

Offline

#94 2014-12-28 08:38:09

sininen
Member
Registered: 2014-12-04
Posts: 6

Re: Suomi/Finnish

Jyri-poika wrote:

Hahaa, aivan mahtavaa! big_smile

Kerrotko vähän millaisia hommia olet Linuxin parissa tehnyt?

Oletko ollut tekemisissä vertaisvaluutoiden kanssa?

Entä sattuisitko tietämään hyvää egyptiläistä VPS-palveluntarjoajaa? wink

- Jyri

Opiskelin ohjelmointia Linuxilla (siis GCC, gdb, Vim...) ja opiskelin myös ylläpitämistä. Sain Red Hat:n 'Certified system administrator'-sertifikaatti koska sen näemmä pitäisi auttaa työnhakuun mutten vielä löytänyt töitä kun Egyptissä on paljon työttömyyttä eikä paljoakaan Linux-käyttäjiä, kun firmoissa ja kouluissa käytetään vaan 'cracked' Windowsia. Olen aluksi käyttänyt Debian mutta siirsin Arch-Linuxille vähän aikaa sitten. Olen myös käyttänyt FreeBSD jonkin verran.

En ollut tekemisissä vertaisvaluutoiden kanssa. Enkä tiedä olisiko hyvää egyptiläistä VPS-palveluntarjoajaa, mutten luulisi niin.

Offline

#95 2014-12-28 16:54:29

pekka
Member
Registered: 2011-07-21
Posts: 104

Re: Suomi/Finnish

sininen wrote:

No moi ihmiset! Terve Egyptistä! En ole suomalainen enkä ole koskaan käynyt Suomessa mutta opiskelin suomea itsekseni.


Miksi juuri opettelit suomen kielen ?

Offline

#96 2014-12-29 03:49:59

sininen
Member
Registered: 2014-12-04
Posts: 6

Re: Suomi/Finnish

pekka wrote:

Miksi juuri opettelit suomen kielen ?

Kun ensin kuulin suomenkielistä musiikkia, rakastuin suomeen eikä se kuulostanut vieraalta, vaan jotenkin tutulta ja tunsin että minun täytyy puhua näin. Yritin sitten saada lisää suomenkielistä mediaa, oppia Suomesta ja jutella suomalaisten kanssa. Opetin sen vuodessa vain netin avulla, lukemalla suomenkielestä ja suomenkielisiä kirjoja esim. Muumit ja Mika Waltarin Sinuhe ja paljon muita. Kuuntelin ja kuuntelen paljon joka päivää, minulla on paljon suomenkielistä musiikkia. Aluksi oli vaikeata ymmärtää mitään mutta kun kuuntelin paljon ja yritin erottaa ja tavata sanoja ja etsiä niiden merkityksiä, nyt ymmärrän kaiken kun kuuntelen sitä paitsi muutamaa harvinaisempaa sanaa. Olen vain onnellinen suomen ympäröimänä. Opiskelen nykyään sekä ruotsia että viroa. Viro on aika söpö kieli ja samanlainen kuin suomi, haluan osata sitäkin, ja ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli ja ehkä se helpottaisi Suomeen pääsyäni.

Offline

#97 2014-12-30 12:45:10

Jyri-poika
Member
Registered: 2008-06-24
Posts: 11

Re: Suomi/Finnish

sininen wrote:
Jyri-poika wrote:

Hahaa, aivan mahtavaa! big_smile

Kerrotko vähän millaisia hommia olet Linuxin parissa tehnyt?

Oletko ollut tekemisissä vertaisvaluutoiden kanssa?

Entä sattuisitko tietämään hyvää egyptiläistä VPS-palveluntarjoajaa? wink

- Jyri

Opiskelin ohjelmointia Linuxilla (siis GCC, gdb, Vim...) ja opiskelin myös ylläpitämistä. Sain Red Hat:n 'Certified system administrator'-sertifikaatti koska sen näemmä pitäisi auttaa työnhakuun mutten vielä löytänyt töitä kun Egyptissä on paljon työttömyyttä eikä paljoakaan Linux-käyttäjiä, kun firmoissa ja kouluissa käytetään vaan 'cracked' Windowsia. Olen aluksi käyttänyt Debian mutta siirsin Arch-Linuxille vähän aikaa sitten. Olen myös käyttänyt FreeBSD jonkin verran.

En ollut tekemisissä vertaisvaluutoiden kanssa. Enkä tiedä olisiko hyvää egyptiläistä VPS-palveluntarjoajaa, mutten luulisi niin.

Voisitko laittaa sun yhteystiedot postissa osoitteeseen jyri@archlinux.fi?

Saattais olla satunnaista keikkatyötä tarjolla. smile

- Jyri

Offline

#98 2014-12-30 12:47:20

Jyri-poika
Member
Registered: 2008-06-24
Posts: 11

Re: Suomi/Finnish

sininen wrote:
pekka wrote:

Miksi juuri opettelit suomen kielen ?

Kun ensin kuulin suomenkielistä musiikkia, rakastuin suomeen eikä se kuulostanut vieraalta, vaan jotenkin tutulta ja tunsin että minun täytyy puhua näin. Yritin sitten saada lisää suomenkielistä mediaa, oppia Suomesta ja jutella suomalaisten kanssa. Opetin sen vuodessa vain netin avulla, lukemalla suomenkielestä ja suomenkielisiä kirjoja esim. Muumit ja Mika Waltarin Sinuhe ja paljon muita. Kuuntelin ja kuuntelen paljon joka päivää, minulla on paljon suomenkielistä musiikkia. Aluksi oli vaikeata ymmärtää mitään mutta kun kuuntelin paljon ja yritin erottaa ja tavata sanoja ja etsiä niiden merkityksiä, nyt ymmärrän kaiken kun kuuntelen sitä paitsi muutamaa harvinaisempaa sanaa. Olen vain onnellinen suomen ympäröimänä. Opiskelen nykyään sekä ruotsia että viroa. Viro on aika söpö kieli ja samanlainen kuin suomi, haluan osata sitäkin, ja ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli ja ehkä se helpottaisi Suomeen pääsyäni.

Tää on kyllä oikeasti melko uskomaton suoritus. big_smile

Todella (todella) harva suomea pitkäänkään opiskellut puhuu tai kirjoittaa sitä luontevasti.

Sun tyyli ilmaista itseäsi on sellainen että vaikuttaa tosiaan siltä kuin olisit puhunut sitä aina.

Viro on tosiaan hauskalla ja erikoisella tavalla saman tyyppinen kieli. smile

-j.

Offline

#99 2015-01-01 03:31:15

sininen
Member
Registered: 2014-12-04
Posts: 6

Re: Suomi/Finnish

Jyri-poika wrote:

Voisitko laittaa sun yhteystiedot postissa osoitteeseen jyri@archlinux.fi?

Saattais olla satunnaista keikkatyötä tarjolla. smile

- Jyri

Joo, lähetän viestin nyt.

Ohjelmoin kaksi asiaa.

Yksi on sellainen todella yksinkertainen Pong peli. Käytin siinä C-kieltä ja SDL-ohjelmakirjastoa.

Toinen projekti on C++-kielessä (C++-kielestä käytän lähes vain automaattista muistinhallintaa ja standardikirjaston "string"-käsittelyä), se on suomensanojen taivutin. Eli syötetään sille sana (esim. 'kirja', 'olla', 'ei') ja se tulostaa sanaa kaikissa muodoissaan (kirjan, kirjaa, kirjassa, ...), (olen, olin, olisin, ...) tai (sana ei taipua).
Käytän Kotus-sanalistaa
http://kaino.kotus.fi/sanat/nykysuomi/
Se ei ole vielä valmis, mutta toimii jonkin verran. Viimein olin jumissa muutamassa kohdassa.

Voisin laittaa kirjoittamiani koodit GitHub:iin tai jonnekin jos haluat lukea niitä.

Jyri-poika wrote:

Tää on kyllä oikeasti melko uskomaton suoritus. big_smile

Todella (todella) harva suomea pitkäänkään opiskellut puhuu tai kirjoittaa sitä luontevasti.

Sun tyyli ilmaista itseäsi on sellainen että vaikuttaa tosiaan siltä kuin olisit puhunut sitä aina.

Viro on tosiaan hauskalla ja erikoisella tavalla saman tyyppinen kieli. smile

-j.

Kiitos. smile Ehkä olen lahjakas kielissä, kun opin englantia itseksenikin ja osaan sitä hyvin. Motivaatio on hyvin tärkeä, ilman sitä ei jaksaisi ponnisteluun, ja minä halusin osata suomea ehdottomasti.

Teen myös sellaisia. Nykyään on 7 jaksoa suomeksi ja 1 jakso ruotsiksi. En ollut niin hyvä alussa mutta mitä enemmän teen, sitä paremmaksi tulen.
https://www.youtube.com/user/talvinenkuutamo/videos

Offline

#100 2015-01-13 06:06:57

mclang
Member
From: Finland
Registered: 2005-10-24
Posts: 79

Re: Suomi/Finnish

Katohan, en ole ainut Kuopiosta.

Vaikka onhan tuo vanha viesti - ja minäkin nykyään Siilinjärvellä.

Mutta sininen, olet sinä aika sälli... Harvalla riittää motivaatio opetella suomea tuolla lailla! Jos joskus tulet kesällä Suomeen ja vieläpä Kuopion suuntaan, niin voimpa lämmittää rantasaunan - kylvetään oikein vastan kanssa ja kuunnellaan luontoa smile


Duettaeánn aef cirrán Cáerme Gláeddyv. Yn á esseáth.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB